Inspiratiemiddag Maand van de Geschiedenis

13 maart 2024 1 dagen

Oktober is de Maand van de Geschiedenis: het grootste historische evenement van Nederland. Samen met vele partnerorganisaties en honderden culturele instellingen, boekhandels en bibliotheken brengen we geschiedenis onder de aandacht bij miljoenen Nederlanders, middels talloze publieksactiviteiten door het hele land: van lezing tot festival en van kinderprogramma tot fietstocht. Dit jaar gaan we met het thema ‘Echt nep’ op zoek naar het grijze gebied tussen feit en fictie. Welke rol spelen nepnieuws en propaganda, manipulatie en mythevorming in de geschiedenis? Hoe kan het dat we steeds anders tegen geschiedenis aankijken, wat is het ware, ‘echte’ verhaal? Of kunnen er meerdere waarheden naast elkaar bestaan? Met dit zeer actuele thema willen we samen met jullie het brede publiek gisteren laten ontdekken om vandaag te begrijpen.

En om dat te bewerkstelligen trappen we af met een inspiratiemiddag, op woensdagmiddag 13 maart in Beeld en Geluid in Hilversum. Wat staat er op het programma?

13.30 uur: inloop met koffie en thee
14.00 uur: welkom en introductie
14.15 uur: podiuminterview met de essayist (wie dat is, blijft nog even geheim)
14.30 uur: samenwerkopdracht
15.20 uur: pauze
15.45 uur: preview ‘Dit is van Ons’ door Theatergroep Aluin
16.00 uur: panelgesprek met best practices
16.30 uur: afsluiting en borrel

Deelname aan de middag is gratis; iedereen die geïnteresseerd is om een activiteit te organiseren tijdens de Maand is van harte welkom. Alle informatie over de middag (en een foto-impressie van vorig jaar) vind je op onze website. Aanmelden kan tot 1 maart, via deze link.