Marketingtips: 6 must haves voor een museumwebsite

Marketing & communicatie

Door: Eelco Kersloot

De website is de eindbestemming in je online marketing. Je wilt dat een geïnteresseerde daar overgaat tot actie. Meer over die actiefase lees je in de blog over de klantreis.

Voorbeelden van acties op een museumwebsite:

Functionaliteit voorop

Het pad tot actie moet zo simpel mogelijk zijn. Want bezoekers van een website hebben haast, ze willen zo snel mogelijk hun doel bereiken. Daarom geldt voor elke website die aanstuurt op een actie: functie gaat boven vorm. Natuurlijk, een goede indruk geven van het museum en de collectie is ook belangrijk, maar dit mag niet ten koste gaan van het gebruiksgemak.

6 must haves voor een museumwebsite

1. Tagline op de homepage

Een korte prominente zin die duidelijk maakt wat het museum te bieden heeft. Hiermee profileer je het museum en weet de websitebezoeker direct of hij op de goede website is. Goed voorbeeld van Museum Sloten: ‘Je ideale startpunt voor de ideale stad’.

1. Call-to-action op elke pagina

Een call-to-action is een opvallende knop die aanzet tot actie. Denk aan: Plan je bezoek, Koop een ticket of Schrijf je in. De allerbelangrijkste call-to-action moet prominent op de homepage staan. Goed voorbeeld: ‘Tickets’ op www.voorlinden.nl.

1. Blogs: boeiende content

Maak boeiende artikeltjes/verhaaltjes die direct of indirect met de collectie of het gebouw te maken hebben. Blogs zijn mooie input voor social media en bevorderen de vindbaarheid in Google. Tip: Zoek een vrijwilliger die het leuk vindt om te schrijven.

1. Reviews tonen

Reacties van bezoekers zorgen voor sociale bewijskracht. Daar zijn mensen heel gevoelig voor. Zet bijvoorbeeld een review onderaan elke webpagina. Vraag reviews of ‘leen’ ze van Google Reviews of Tripadvisor. Wel alleen voornaam noemen en bron vermelden. Goed voorbeeld: http://www.museumjoure.nl/algemeen-2/tijden-route-prijzen/

1. Goede set basisfoto’s

Laat een aantal goede, sprekende foto’s maken van het museum en de belangrijkste onderdelen van de collectie. Die foto’s kun je jarenlang in diverse uitingen gebruiken. Ook waardevol: een sfeervideo van ca. 1 minuut.

1. Technische randvoorwaarden

Zorg voor:

Succes met het verbeteren van de website.

Heb je vragen, bel of mail gerust met onze marketing- en communicatieadviseur Eelco Kersloot.