Marketingtips: Over online marketing, de klantreis en een online-marketingplan

Marketing & communicatie

Door: Eelco Kersloot

Online marketing omvat eigenlijk alle activiteiten die zijn gericht op het afzetten van producten en diensten en het ontwikkelen van klantrelaties via het internet. Het wordt ook wel internetmarketing en e-marketing genoemd.

Veel voorkomende middelen en acties die onder online marketing vallen:

Fases van online marketing; de klantreis

De mensen die je wilt bereiken met online marketing (de doelgroep) maken een aantal fases door voordat ze een museumticket kopen; de zogenaamde klantreis. Hieronder de fases van die reis met daarbij de meest effectieve marketingmiddelen op dat moment.

1. Bewust worden

Museum tegenkomen op een online kanaal.

Vooral via: social media, zoekresultaat in Google, blogs en externe online media (free publicity)

1. Overwegen en vergelijken

‘Oké leuk, maar waarom naar jouw en niet een ander museum?’

Vooral via: de website van het museum en reviews via bijvoorbeeld Tripadvisor en Google Reviews

1. Actie

Online ticket kopen of bezoek plannen.

Vooral via de website van het museum: ticketing, pagina tijden en prijzen, agenda

1. Loyaliteit

‘Ik wil op de hoogte blijven en misschien nog eens komen.’

Vooral via: social media en e-mailings

Aan de slag: een beknopt online-marketingplan

Ga je aan de slag met online marketing, maak dan een online-marketingplan. Dat hoeft zeker niet uitgebreid. Het gaat erom dat je nadenkt over hoe je potentiële bezoekers weet te bereiken en te overtuigen, en dat dit wordt vastgelegd. Dwing jezelf concreet te zijn!

De onderdelen van een online-marketingplan voor musea:

Doelstellingen: Wat wil je bereiken (en hoeveel)?

Voorbeelden van doelstellingen:

Doelgroepen: Wie wil je vooral bereiken?

Strategie: Hoe ga je je doelgroep aanspreken en je gestelde doelen bereiken?

Kanalen: Via welke media is jouw doelgroep het best te bereiken? (zie klantreis)

Planning: Wat wanneer en door wie?

Begroting: Wat is voor jou een reëel advertentiebudget? Is er externe expertise nodig?

Succes met je plan! Heb je vragen, bel of mail gerust met onze marketing- en communicatieadviseur Eelco Kersloot.

Background photo created by jannoon028 – www.freepik.com