Wat te doen wanneer je nieuwe collecties krijgt aangeboden?

15 juni 2022 Collectie

En dan staat er ineens iemand bij de balie met een doos, en nog meer in de auto: “We ruimden de zolder van onze overleden moeder op, en die had nog …. uit de tijd van haar ouders bewaard”. De gevers en schenkers verkeren vaak in de veronderstelling dat het museum met zulke giften enorm in z’n nopjes is. En in sommige gevallen is dat ook zo.

Hoe bepaal je wat je wel en niet wilt aannemen, en hoe instrueer je je vrijwilligers aan de balie, die deze vragen krijgen, en de collega’s van de collectie ontzettend behulpzaam kunnen zijn in dit soort gevallen, mits ze weten hoe te handelen? Om musea en andere erfgoedinstellingen hierbij te ondersteunen stelden de provinciale erfgoedhuizen van Limburg, Friesland en Zuid-Holland twee factsheets op.

Op de eerste factsheet vind je hoe je informatie over de schenking handig in kaart kunt brengen en welke procedure je hierbij kunt volgen. Ook staat deze factsheet vol praktische tips en handvatten. De tweede factsheet is een handige hulptool voor baliemedewerkers, die kan worden afgedrukt, opgehangen en ingevuld.

Kijk voor meer informatie rondom dit onderwerp op Museumconsulenten.nl/collectiebeleid/

Factsheet 'We krijgen een schenking'Klik hier!
Factsheet 'Factsheet voor baliemedewerkers: een stappenplanKlik hier!