Vrienden Museum Dr8888 kopen uniek werk aan

04 april 2016

De Vrienden van Museum Dr8888 hebben een heel bijzonder werk van Theo van Doesburg aangekocht. Het gaat om de Boogschutter: een gouache op papier uit 1921. Dit werk is jarenlang in het bezit geweest van een particulier en komt oorspronkelijk uit de collectie van gemeentearchitect van Smallingerland, Cees Rienks De Boer. Dankzij deze aankoop heeft Drachten een belangrijk sleutelwerk in haar collectie.

De Boogschutter
De Boogschutter vormde destijds de aanleiding voor De Boer om Van Doesburg de opdracht te verlenen voor de glas-in-loodramen van de Rijkslandbouwwintersschool in Drachten in 1921. Het motief van de boogschutter verscheen voor het eerst in een pen- en inkttekening van Van Doesburg in 1917. Doesburg ontwikkelde dit verder in het ontwerp van kaasetiketten voor het bedrijf Klaverweide Engelse Zoon in 1919. In een brief aan De Stijl-architect J.J.P. Oud in december 1919, maakt Van Doesburg vermelding van dit ontwerp voor het beeldmerk van Hagemeyer & Co.

Van Doesburg in Drachten
De Boer kwam via de vriend van Van Doesburg, de dichter Evert Rinsema, in contact met de grondlegger van De Stijlbeweging. Dankzij dit contact kreeg Van Doesburg zijn eerste grote opdracht om zijn ideeën over kleur in architectuur toe te passen. De zestien woningen aan de Torenstraat en de Houtlaan in Drachten zijn op zijn advies zowel aan de binnen- als buitenkant in de primaire kleuren geschilderd. De ideeën van De Stijl zijn hier in een vroeg stadium in de praktijk toegepast.

Na deze opdracht wilde De Boer Van Doesburg ook inschakelen voor het gebouw tegenover de middenstandswoningen: de Rijkslandbouwwinterschool. Voor dit gebouw wilde De Boer ook glas-in-loodramen. Van Doesburg stuurde een gouache van de Boogschutter op als voorbeeld voor de ramen. Omdat zowel De Boer als zijn vrouw ontzettend gecharmeerd waren van het werk, heeft Van Doesburg – tegen zijn gewoonte in – een tweede gouache gemaakt speciaal voor een van zijn eerste grote opdrachtgevers. Dit is de gouache die De Vrienden van Museum Dr8888 hebben aangekocht.

De Stijl in Drachten
De Boogschutter zal in 2017 tijdens de jubileumviering van 100 jaar de Stijl, te zien zijn in Museum Dr8888. In dit jaar zal het museum flink uitpakken met verschillende tentoonstellingen zoals De Stijl in Drachten. Verder wordt er begin 2017 een museumwoning gerealiseerd: het Van Doesburg-Rinsemahuis. Dit alles vindt plaats in het kader van het project Mondriaan tot Dutch Design.