Verhalenavond 2019: een kleine terugblik

29 november 2019

323 vertellers, 352 verhalen en maar liefst 154 vertellocaties.

Wat was het een geslaagde avond, Verhalenavond 2019. Wij kijken terug op een avond vol bijzondere ontmoetingen, een geweldige sfeer en de mooiste verhalen.

Bij de ene verteller was het buitengewoon druk en zat het helemaal vol. Bij de ander was het weer rustiger maar hing er een persoonlijke en knusse sfeer. De soorten verhalen die werden verteld liepen zeer uiteen.  Persoonlijke belevenissen, oorlogsverhalen, fantasieverhalen en geïmproviseerde verhalen: alles kwam voorbij.

Jellie Wijnja vertelde vanuit haar woonkamer in Donkerbroek. “Het was een top avond. Er kwamen zelfs luisteraars uit Groningen en Leeuwarden”, aldus Jellie. Ook vertellers van de Stadskas in Leeuwarden waren enthousiast. “Het was heel erg leuk en divers. Jong en oud, persoonlijke verhalen en geschreven voordrachten, van alles wat!”

Natuurlijk ging er heel wat vooraf aan deze bijzondere avond. Het afgelopen jaar zijn we samen met Pier21 erg druk geweest met het treffen van alle voorbereidingen. Wij kijken hierbij terug op een zeer plezierige samenwerking. Wij willen David Lelieveld en Alie Falkena van Pier21 dan ook graag hartelijk bedanken.

In de aanloop naar Verhalenavond hebben we voor vertellers een aantal inspiratiebijeenkomsten georganiseerd. De handige verteltips van professionele theatermakers en artistiek coördinator Just Vink zorgden voor bijeenkomsten boordevol inspiratie.

Theatermakers Romke Gabe Draaijer, Brecht Wassenaar en Janneke de Haan hebben een aantal musea verder begeleid in het vertellen van hun verhaal. Zo ook het Kazemattenmuseum in Kornwerderzand. Ruurd Gaastra, voorzitter van het Kazemattenmuseum, laat weten dat de avond in het museum een groot succes was en kijkt terug op een mooie avond. In Oudemirdum stond zowel De Brink als de omliggende horeca, bakkerij, kerk en het bezoekerscentrum in teken van Verhalenavond. Het was een winterwarme ontmoeting met vele vertellers, muzikanten en vuurkorven. “Ik denk dat er zo’n 250 mensen hebben genoten”, zegt Sabine Boode van Bezoekerscentrum Mar & Klif tevreden.

Namens de hele organisatie willen wij Provincie Fryslan, VSBfonds en het Leeuwarder Ondernemersfonds nogmaals ontzettend bedanken voor het mede mogelijk maken van Verhalenavond. Ook bedanken wij Just, Romke Gabe, Brecht en Janneke voor hun geweldige inzet. En… Natuurlijk willen we álle bezoekers en de 323 enthousiaste vertellers, stuk voor stuk, van harte bedanken voor hun deelname.

Wij kijken alweer uit naar Verhalenavond 2020! Jullie ook?