Veel pakes en beppes ‘de vakantie door geholpen’

15 maart 2023 Educatie Marketing

Museumfederatie Fryslân en de deelnemende instellingen kijken terug op een succesvolle editie van ‘Help Pake & Beppe de Vakantie Door’. Net als vorig jaar brachten ruim 20.000 kinderen, pakes, beppes en andere volwassenen een bezoek aan een kleine veertig Friese musea, die voor deze week speciale kinderactiviteiten organiseerden.

‘Gezellige drukte’
Deze voorjaarsvakantie was alweer de 21e editie van Help Pake & Beppe De Vakantie Door, en nog altijd wordt de activiteitenweek druk bezocht. Volgens de deelnemende musea was er sprake van een ‘gezellige drukte’ en was het enthousiasme bij de kinderen – en pakes en beppes – goed te merken. Het stralende winterweer hielp ook mee; diverse musea konden hierdoor ook buitenactiviteiten organiseren.

Duurzaam Doen!
Binnen het thema van de activiteitenweek, ‘Duurzaam Doen!’, organiseerden de musea allerlei ‘groene’ activiteiten. Met maar liefst 38 deelnemende musea verspreid over heel Friesland was er voor ieder wat wils. Zo werd er gedurende de week in de hele provincie flink gerecycled, geknutseld met duurzaam materiaal en zwerfafval verzameld.

Hét familie-uitje van de voorjaarsvakantie
‘Help Pake & Beppe De Vakantie Door’ is een initiatief van Museumfederatie Fryslân en het Fries Educatief Platform. De activiteitenweek is ontstaan vanuit het idee om grootouders en kleinkinderen een uitje te bieden tijdens de voorjaarsvakantie. Kinderen mogen in de vakantie – op ‘vertoon’ van een volwassene – gratis naar binnen bij de deelnemende musea en maken zo op een leuke manier kennis met de Friese kunst en cultuur.