Tevredenheid over het Museumweekend 2010

12 april 2010

Een Museumweekend met normale bezoekersaantallen, verdeeld over Leeuwarden en de musea in de provincie.

De medewerkers van Museumfederatie Fryslân spraken tevreden medewerkers in de 51 deelnemende Friese musea over het Museumweekend 2010. Tijdens het Museumweekend in 2009 was het zomerweer, werden vooral de musea in de steden veel minder bezocht en viel het totaal aantal bezoekers tegen. Dit jaar waren er veel activiteiten georganiseerd tijdens het museumweekend. Deze activiteiten waren aantrekkelijk voor jong en oud, waar door een groot aantal gezinnen aan werd deelgenomen. Zowel in de steden, met Leeuwarden voorop, als in de musea in de provincie was het vooral op zondag gezellig druk. De musea met buitenactiviteiten werden ook op zaterdagmiddag goed bezocht. Tevredenheid over het verloop van het Museumweekend 2010 was er bij iedereen.
Uit de overzichten van bezoekersaantallen die de afgelopen jaren die de Museumfederatie bijhoudt blijkt dat het een normaal museumweekend is geweest. Het totale aantal bezoekers in de 51 musea die deelnamen bedraagt 18.100. De meeste mensen bezochten het Fries Museum/Verzetsmuseum (2.481), direct gevolgd door het Kazemattenmuseum in Kornwerderzand (2.254). Ook in Museum Joure was het gezellig druk (1.239), evenals in het Natuurmuseum Fryslân in Leeuwarden (1.128), Frysk Lânboumuseum in Earnewâld (1.086) en Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden (1.023). Hierna is er een groep musea die afgelopen weekend 600 – 800 bezoekers ontvingen: Koninklijk Eise Eisinga Planetarium in Franeker, Museum Belvédère in Heerenveen en het Klompenmuseum in Noardburgum.
Kortom een museumweekend zoals we in Fryslân gewend zijn, met de nadruk op Leeuwarden, maar daarnaast ook flinke veel bezoekers naar de musea in de verschillende delen van de provincie.