09 januari 2018

Alle ogen zijn gericht op 2018; het belooft een prachtig jaar te worden! Op 26 januari starten we met de opening van Culturele Hoofdstad met 2018verhalen. In heel Fryslân zwaaien deuren open en worden er verhalen verteld. In alle musea, op bijzondere plekken, maar ook bij mensen thuis. Verhalenvertellers in de musea, inwoners en hun burgemeesters van Fryslân, maar vooral de organisatoren bij Tryater zijn druk met de voorbereiding. Ook onze eigen activiteitenweek ‘Help pake en beppe de vakantie door’ staat al in de steigers. Het jaar 2018 heeft een volle agenda. Over de grote evenementen vernemen we steeds meer, maar eigenlijk zetten alle musea komend jaar hun beste beentje voor. Het team van Museumfederatie Fryslân is er klaar voor. Ook ontvangen we nu al de eerste uitnodigingen voor de ‘legacy’ van Culturele Hoofdstad 2018. We maken er een feest van komend jaar en nemen de ervaring mee naar de jaren daarna!

2017 is een mooi jaar geweest voor de Museumfederatie. Centraal stond de digitalisering in het kader van Kolleksjes Tichteby. Vele collecties met goede afbeeldingen komen beschikbaar én de nieuwe collega’s die zich hiervoor kunnen inzetten maken het tot een mooi project. We gaan er graag mee door tot in 2019. Restauratiebehoefte in opdracht van Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting geeft de eerste resultaten en kent een vervolg in 2018. Ook het programma rond (online) marketing en pr wordt voortgezet.
In 2017 heeft de Museumfederatie twee nieuwe leden mogen verwelkomen: Centrum voor Prentkunst in Fochteloo en Museum Bescherming Bevolking in Grou. Met deze nieuwe collega’s telt de vereniging 74 musea.

We sluiten het mooie jaar van 2017 af en kijken uit naar 2018. Een jaar waarin veel staat te gebeuren en we mogen genieten van alles wat Fryslân bijzonder maakt!

– Mirjam Pragt
directeur & museumconsulent