Sits, een wereldproduct in Hindeloopen

09 juli 2019

Sits, een wereldproduct in Hindeloopen.

Naast Hindelooper schilderkunst, de eigen taal, eigen gewoontes en gebruiken, beschikt het stadje Hindeloopen als enige van de Friese Elf Steden over een eigen kledendracht. Die dracht kenmerkt zich door het gebruik van een bonte, gebloemde katoenen stof, sits. Typisch Hindeloopen! Toch?

Maar weet u dat deze stof in de Gouden Eeuw door de Verenigde Oost-Indische Compagnie naar Nederland wordt gehaald als een ware exotische schat? En dat deze kostbare stof in India wordt gemaakt? Dat is het prachtige en onverwachte verhaal van sits: van kostbaar importproduct, naar onderdeel van de eigen, Hindelooper cultuur.

En ook in het Hindelooper kapiteinshuis wordt de sitsen stof gebruikt. Gordijnen, een beddensprei, scheerdoeken en kussenslopen; de Indiase sits krijgt een vaste plek in het Hindelooper interieur, naast het aardewerk uit Makkum en Delft, het porselein uit China en Japan en het houtsnijwerk uit Friesland en Holland.

In deze tentoonstelling ziet u sitsen objecten die hun plaats hadden in een Hindelooper interieur, maar ook vele kledingstukken. Een groot deel van de objecten is afkomstig uit de verzameling van Hidde Nijland (1853-1931) wiens museum – Museum Hindeloopen – dit jaar honderd jaar bestaat. Welkom in onze jubileumtentoonstelling: ‘Sits, een wereldproduct in Hindeloopen’.