Roerend in de regio Noord 13 november: terugblik

05 december 2023 Collectie

Kennismaken en kennis uitwisselen met regionale collega’s en rijksadviseurs

Op een frisse maandagochtend in november verzamelde een bont gezelschap zich in Heerenveen-Oranjewoud. Adviseurs van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), museumconsulenten van Platform Drentse Musea, Erfgoedpartners Groningen, Museumfederatie Fryslân én natuurlijk de genodigden: een veertigtal collega’s werkzaam bij regionale musea en collecties. Van Houtstad IJlst tot Museum Opsterlân en van het Internationaal Klompenmuseum tot Museum Valse Kunst.

In Museum Belvédère gingen ze die dag samen aan de slag met hun collectievraagstukken tijdens sessies over binnenklimaat, collectiehulpverlening, co-waarderen, herkomstonderzoek WOII cultuurgoederen en collecties uit een koloniale context. Het dagvullende programma bood ook de ruimte om onderling kennis uit te wisselen, contacten te leggen en ervaringen te delen. Deelnemers gaven aan dat ze het een inspirerende en boeiende dag vonden.

De bijeenkomst was onderdeel van de pilot Roerend in de Regio, waarmee de RCE op locatie neerstrijkt om te informeren en te horen waar lokale collectiebeheerders en ambtenaren behoefte aan hebben. Eerder vond een vergelijkbare bijeenkomst plaats in Weert. Met Heerenveen-Oranjewoud is de pilot compleet, en met de opgedane ervaringen en tips en tops van de deelnemende organisaties gaat de RCE nu het vervolg vormgeven.

Op de website van de RCE vind je meer informatie over collectiemanagement en roerend erfgoed. Heb je vragen aan de (adviseurs van de) RCE, dan kun je altijd contact opnemen via het online contactformulier of door te mailen naar info@cultureelerfgoed.nl. Bellen kan ook: 033 421 7456. Ze helpen u graag verder.