Protocol aangepast

28 september 2020 Bedrijfsvoering

De coronarichtlijnen zijn helaas verscherpt. Hieronder de belangrijkste punten en een link naar het voorbeeldprotocol.

Bron: Museumvereniging

· Voor museumbezoek wordt reserveren weer verplicht, online of telefonisch. Een deel van de musea hield dat sowieso nog aan, voor anderen is het een stapje terug en kunnen oude handleidingen weer uit de kast gehaald worden. Dat betekent drie weken geen spontaan museumbezoek. Dat is voor sommigen een teleurstelling, maar we weten ook dat publiek eenduidigheid juist prettig vindt, en dat deze maatregel bijdraagt aan een gevoel van veiligheid.

· Er is een maximum van 30 personen bij zakelijke evenementen, groepsactiviteiten en -arrangementen binnen en 40 als het buiten plaatsvindt, mits op anderhalve meter afstand en als het oppervlak het toelaat.

· Wat betreft horecavoorzieningen is het horecaprotocol van kracht. Daarin is ​in ieder geval gewijzigd dat groepen maximaal uit 4 personen bestaan, tenzij het huishouden betreft. Ook zijn de openingstijden aangepast.

· Verder geldt dat thuiswerken weer de norm is, tenzij het echt niet anders kan. Dat geldt dus ook voor museummedewerkers die niet noodzakelijk zijn om open te kunnen voor publiek.

· Wat van kracht blijft, is het maximum aantal bezoekers per museum op basis van het oppervlak: 1 bezoeker of huishouden per 10 m2. Wél is het raadzaam om af te stemmen met de veiligheidsregio of het museumprotocol volstaat. Lokaal of regionaal kunnen zwaardere maatregelen worden opgelegd. Het kan even duren voordat daarop antwoord komt, omdat er onduidelijkheden zijn die meer prioriteit hebben, bijvoorbeeld als het gaat om (film)theaters en poppodia.

Lees hier het voorbeeldprotocol voor veilig en verantwoord museumbezoek. Dit protocol is tot stand gekomen op initiatief van de Museumvereniging op basis van de meest actuele RIVM richtlijnen. De passages die zijn veranderd, zijn daarin groen gemarkeerd.

Lees hier aanbevelingen voor ventilatie in musea.

En hier lees je over het dringende advies voor het dragen van mondkapjes in musea.