Obe (Tresoar) en Hegebeintum genomineerd voor Vredeman de Vries Prijs

18 november 2021

De Vredeman de Vries Prijs voor Vormgeving wordt dit jaar voor de 11e keer uitgereikt. De prijs is een erkenning voor het resultaat van een geslaagde samenwerking tussen een opdrachtgever en een ontwerper. Twee van de zes genomineerden zijn Kennis- en informatiecentrum Hegebeintum en Tresoar. Dit jaar zijn voor het eerst alle ontwerpen van de genomineerden te bekijken in Museum Joure.

Kennis-en informatiecentrum Hegebeintum
Een inrichtingsteam heeft de inrichting verzorgd voor een laagdrempelige archeologische expositie in het nieuwe bezoekerscentrum. De opdracht was om de bijzondere geschiedenis van het gebied en het benutten van de kernkwaliteiten van het terpenland langs de Friese kust toegankelijk te maken voor een brede doelgroep.

Obe (Tresoar)
Het gaat om de samenhangende vormgeving van de inrichting, grafische producten en ruimtelijke elementen voor drie opeenvolgende tentoonstellingen voor Tresoar in talenpaviljoen Obe. Opgave was het zichtbaar maken van de relatie tussen Friese taal en landschap in verhouding tot literatuur en kunst.

Ontwerpen te bewonderen in Museum Joure
Alle genomineerde ontwerpen zijn te bewonderen in Museum Joure. Voor deze speciale gelegenheid kunnen bezoekers met de kortingscode “MUSEUMJOURE50” 50 procent korting op een bezoek krijgen bij het online boeken. De tentoonstelling zal te zien zijn tot en met 9 januari 2022.

Bij de Vredeman de Vries Prijs staan het proces en het doel van vormgeving voorop, en daarmee de relevantie en maatschappelijke rol van wat vormgeving of design kunnen bijdragen. De Provincie hoopt met deze prijs een impuls te geven aan de ontwikkeling en belangstelling voor vormgeving en design in Fryslân.

Stemmen kan tot en met 5 december via lc.nl/vdevprijs.
Alle informatie over de designprijs en de genomineerden lees je hier.