Nog enkele plaatsen beschikbaar bij conferentie begjinne mei bewarje!

23 januari 2019

Aanstaande maandag staat de conferentie Begjinne mei Bewarje op het programma. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar; aanmelden is nog mogelijk!!

Conferentie begjinne mei bewarje

Van de collectie van een museum tot onderzoeksdata: alles is online. We kunnen ons dan ook niet voorstellen dat informatie niet altijd en overal beschikbaar en up-to-date is. Maar is dat ook zo? Blijft alles zomaar vanzelf online?

Nee, niet vanzelf! Digitale informatie is kwetsbaar, vaak veel kwetsbaarder dan men zou denken en slecht digitaal beheer zal onomkeerbare schade gaan toebrengen aan het publieke domein en de missie van erfgoed- en kennisinstellingen. Het bewerkstelligen van duurzame toegang is een grote uitdaging en geen enkele erfgoedinstelling is in staat om dit alleen op te lossen.

Om digitale collecties op te nemen in de digitale dienstverlening van een organisatie en duurzaam toegankelijk te houden, hebben we een infrastructuur nodig, maar ook afspraken: Wie bewaart wat en hoe bewaren we dat? Wat heb je daar voor nodig? Welke kennis en expertise is er nodig? En welke financiële middelen zijn ermee gemoeid?

Digitale duurzaamheid is veelomvattend en vergt een gemeenschappelijke aanpak. Alleen door goed met elkaar samen te werken kunnen we de grote uitdagingen tegemoet treden.

09:00 – 09:15 uur          Inloop met koffie en thee

KEYNOTE – Duurzame toegang, samenwerking en het Netwerk Digitaal Erfgoed – door Marcel Ras, Netwerk Digitaal Erfgoed
09:15 – 10:00 uur             Plenaire zaal

Het begint met Digitaal Duurzaamheidsbeleid – door Barbara Sierman, Koninklijke Bibliotheek