Natuurmuseum Fryslân genomineerd

07 maart 2012

Natuurmuseum Fryslân is genomineerd voor de BankGiro Loterij Museumprijs
De BankGiro Loterij Museumprijs is een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij, in samenwerking met de Museumvereniging. Het is een van de grootste culturele prijzen van ons land. Jaarlijks stemmen zo’n 40.000 mensen op hun favoriete museum. Ieder jaar wordt een categorie uitgekozen. Musea die daaronder vallen kunnen zich inschrijven via een uitgebreide aanmeldingsprocedure. Een vakjury bepaalt wie op de shortlist komen na uitgebreide bestudering van de toegezonden documentatie en een bezoek incognito. Vervolgens is het aan het publiek om de winnaar te bepalen, die naast alle eer een bedrag ontvangt van €100.000,-. Recente winnaars van de Museumprijs zijn Kasteel De Menkemaborg in Uithuizen (2007), het Hunebedmuseum in Border (2008), het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem (2009) en Museum Boijmans Van Beuningen (2010).

De hele maand maart kan er gestemd worden via de website www.museumprijs.nl/natuurmuseum.
Er kan per emailadres en per telefoonnummer één keer gestemd worden. Stemmen kan alleen door volwassenen (18+). Het museum met de meeste stemmen wint. Onder de stemmers wordt een zesdaagse cultuurvakantie naar St. Petersburg verloot, aangeboden door SRC-Cultuurvakanties.

Sinds 1990 wordt jaarlijks de BankGiro Loterij Museumprijs uitgereikt aan een museum dat zich op aansprekende wijze onderscheidt van zijn collega’s. Ieder jaar is er een ander thema. In 2012 wordt de prijs uitgereikt aan het leukste kindermuseum van Nederland of zoals het omschreven staat bij de Museumprijs: “aan het museum dat zich het meest effectief en aansprekend richt op 4 tot 12-jarigen.”.
Het Natuurmuseum Fryslân denkt een goede kans te maken omdat het is (in)gericht op de jeugdige bezoeker zonder een specifiek kindermuseum te zijn. Alle presentaties en activiteiten zijn qua taalgebruik, variatie en vormgeving bedoeld om de interesse van kinderen te wekken en vast te houden. De presentatie is altijd gestoeld op het principe van co-educatie: volwassene en kind kijken en ontdekken samen. Daarnaast wil het museum de plek zijn waar ouders de museale opvoeding van hun kinderen het beste kunnen beginnen. Het Natuurmuseum is daarmee een instap-museum.
De deskundige jury was unaniem van mening dat het museum zich kwalificeert voor deze nominatie. In het juryrapport staat onder meer vermeld: ‘Een overzichtelijk en afwisselend museum waar zelf doen en beleven centraal staan. Je proeft hier de echte museumsfeer door de prachtige verhalende en afwisselende tentoonstelling van de meer dan 235.000 objecten tellende collectie. Bijzonder is de preparateur op zaal, die laat zien hoe dieren worden opgezet en waar je ook zelf dieren kunt laten prepareren.