Nationaal Kindermuseum Event, een museumschatje!

06 juni 2011

De Nederlandse Museumvereniging heeft besloten tot uitvoering van het Nationaal Kindermuseum Event. Museumfederatie Fryslân neemt hieraan deel met het project Museumschatjes.
Het jaarlijks terugkerende Kindermuseum Event heeft als voornaamste doel om meer nationale aandacht te schenken aan museumbezoek door kinderen. Want ook buiten de evenementperiode is er in musea genoeg leuks te beleven! Bijvoorbeeld de zoektocht naar de grootste, mooiste of meest bijzondere museumschat van heel Fryslân.

In 2011 wordt gestart met zes projecten door heel Nederland. In Fryslân is Museumschatjes hiervoor uitermate geschikt!

Overige deelnemende projecten zijn:
Museumgroep Leiden
Erfgoedspoor Zuid-Holland
Museumschatjes Brabant
Cultuurkaartje Limburg
Culturele Mobiliteit Drenthe
Museumschatjes brengt kinderen uit groep 3 t/m 6 in aanraking met (museaal) erfgoed in hun omgeving. De leerlingen gaan op zoek naar de allergrootste museumschat en leren intussen antwoord te geven op vragen als ‘wat is een museum nu eigenlijk?’ en ‘waarom is het belangrijk om dingen te bewaren?’
Lesmateriaal dat nodig is voor Museumschatjes wordt kant-en-klaar aangeleverd.
Bij deelname aan Museumschatjes (€1,50 per leerling, excl. BTW) is een docentenhandleiding, kijkwijzer én de entree voor een van de deelnemende musea inbegrepen.

Aanmelden kan nog, maar wees er snel bij want voor het materiaal geldt op = op!
Museumschatjes gaat in Fryslân van start op 3 oktober en duurt tot en met 18 november 2011.