Museumfederatie Fryslân op werkbezoek in Limburg

13 maart 2018

Ook Museumfederatie Fryslân is nooit uitgeleerd. Daarom ging een deel van het team afgelopen weekend op pad naar een aantal musea om zich te laten inspireren. Allereerst werd het Limburgs Museum in Venlo bezocht. Daarna volgde een bezoek aan het Missiemuseum Steyl in Steyl en het Gallo-Romeins Museum in Tongeren, België.

Het voornaamste doel van het werkbezoek is om te kijken naar hoe de collecties van de verschillende  musea worden tentoongesteld. Het team liet haar analyserende vermogens los in het Limburgs Museum. Hoe benaderen zij de bezoeker? Hoe hebben zij hun tentoonstellingen neergezet?
‘’Wij kijken naar hoe onze collega musea het doen en nemen onze ervaring weer mee naar Friesland. Bij verschillende projecten komen deze ervaringen met andere musea goed van pas voor een optimale ondersteuning”, zegt Mirjam Pragt.

Het Missiemuseum Steyl is een heel ander museum dan het Limburgs Museum. ‘’Een bijzonder museum dat werkt. Maar waarom? Door voor de tentoonstelling te staan voel je pas echt waarom dit museum met een bijzondere collectie werkt”, aldus Mirjam.

Tot slot volgde het Gallo-Romeins Museum in Tongeren. In 2011 kreeg dit museum de ‘European Museum of the Year’ award. Wij begrijpen nu waarom. De tentoonstellingen in het museum zijn heel ruimtelijk opgesteld met een duidelijke verhaallijn. Het werkbezoek heeft de nodige inspiratie opgeleverd. Het team is weer een stukje wijzer geworden. Museumfederatie Fryslân kijkt terug op een geslaagd werkbezoek.