Museumbezoek in Fryslân in 2016: de cijfers

28 maart 2017
Inzichtrapport Monitor Museumpubliek Fryslân 2016

Achttien musea, van verschillende grootte en karakter, verzamelden afgelopen jaar gegevens over museumbezoek. Opvallend is het grote deel museumbezoekers uit andere provincies. Musea en andere samenwerkingspartners gebruiken de gegevens voor marketingdoeleinden: productontwikkeling, positionering, promotie en samenwerking. Het rapport is hier te vinden.

Meer dan de helft van de museumbezoekers komt naar Fryslân als toerist of recreant. De meest populaire activiteit die gecombineerd wordt met het museumbezoek is de stadswandeling. Aan dit soort activiteiten op dezelfde dag als het museumbezoek besteden museumbezoekers gemiddeld 18,83 euro. Wetende dat er in het jaar 2016 in totaal 1.043.493 museumbezoekers geteld zijn in Fryslân, betekent dit een economische injectie van meer dan 19 miljoen euro aan activiteiten die naast het museumbezoek op dezelfde dag ondernomen worden.

Een andere opvallende constatering is dat het publiek gemiddeld bijna acht musea per jaar bezoekt. Bezoekers met een museumkaart bezoeken gemiddeld zelfs bijna 11 musea per jaar.

Ook in 2017 gaan we samen met de musea in Fryslân door met monitoren! Begin 2018 presenteren we een nieuw rapport met de resultaten van het jaar 2016.

Meer cijfers?Lees het rapport