Museum Dr8888 genomineerd voor museumprijs 2013

07 maart 2013

Museum Dr8888 in Drachten is als meest betrokken museum genomineerd voor de Museumprijs 2013. Dat hebben het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij, de initiatiefnemers van de prijs bekendgemaakt. De Museumprijs gaat dit jaar naar het museum dat er het best in slaagt een groep of gemeenschap aan zich te binden. Het criterium voor nominatie is elk jaar anders. Aan de prijs, die sinds 1990 wordt uitgereikt, is een bedrag van €  100.000 verbonden.

Museum Dr8888 is genomineerd vanwege ‘de zeer betrokken groep vrienden en vrijwilligers, die het museum bemannen en een groot aantal activiteiten organiseren’.De jury roemt verder ‘de gastvrijheid en de opvallend goede sfeer’ in het museum.

Museum Dr8888 neemt het op tegen het Joods Historisch Museum in Amsterdam, Museum de Koloniehof in Frederiksoord en Beeld en Geluid in Hilversum.

De vier kanshebbers werden door een jury gekozen uit 43 inzendingen. Het publiek van achttien jaar en ouder kan tot en met 1 april stemmen op zijn favoriete museum via www.museumprijs.nl.
Vorig jaar ging de Museumprijs naar Natuurmuseum Fryslân in Leeuwarden.

Museum Dr8888 heeft een internationale collectie beeldende kunst van onder anderen Theo van Doesburg, Kurt Schwitters en de gebroeders Rinsema. Het museum is gehuisvest in het voormalige klooster in het centrum van Drachten, met een paradijselijke binnentuin, een goed geoutilleerde museumshop, sfeervol auditorium en een gezellig museumcafé. En niet te vergeten herbergt het museum een grote educatieruimte.

De winnaar wordt bekend gemaakt op 4 april. Onder de stemmers worden een 3-daagse citytrip naar Istanbul en een Apple iPad Mini verloot.