Nieuwe molen bij De Sûkerei

29 augustus 2016

De poldermolen “De Mearmin” is gerestaureerd en de nieuwste aanwinst van openluchtmuseum De Sûkerei aan de Trekwei te Damwâld. Een drietal vrijwillige molenaars zal de watermolen draaiende houden. Op het omliggende terrein is de waterhuishouding opnieuw ingericht, en kan thans door de molen worden bemaald.
Op het terrein van openluchtmuseum De Sûkerei staan drie “wâldhúskes” (woudhuisjes) en een oude “sûkereidroegerij” (cichoreidrogerij) van 1875. De “wâldhúskes” stonden vroeger in De Falom, Rinsumageast en De Westereen. De drogerij stond vroeger bij de brug over de Falomsterfeart. De molen, van oorsprong in Roodkerk en uit 1892, past perfect bij dit materieel erfgoed.
Poldermolen "De Mearmin"

In 1968 heeft de bekende industriële ondernemer Pier Prins de poldermolen verplaatst naar het Geastmermeer onder Dokkum. In 1990 heeft het de status van rijksmonument verkregen. Het werd eigendom van Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel en is in 2014 overgenomen door stichting De Sûkerei.
In juni is de restauratie van de poldermolen afgerond op het terrein van openluchtmuseum De Sûkerei in Damwâld. Een prachtige aanvulling voor het museum.
Bezichtiging tijdens de openingstijden van het museum van dinsdag t/m zondag van 13.00-17.00 uur. Afhankelijk van de weersomstandigheden en bezetting, draait de molen op woensdag- en zaterdagmiddag. Daarbuiten op afspraak of indien de vlag uit is. Meer informatie op www.desukerei.nl