Keramiekexperts in Fryslân delen hun kennis

31 oktober 2023

Museumfederatie Fryslân organiseert op woensdag 15 november samen met Stichting Erfgoed & Publiek een masterclass over omgaan met keramiek. Tijdens deze dag leren museummedewerkers en particuliere verzamelaars onder andere over het herkennen van soorten keramiek, over merktekens, over mogelijke vervalsingen of over waardebepaling. Twee conservatoren van het keramiekmuseum zijn aanwezig en vertellen over hun werk in de dagelijkse praktijk. Laura Smeets is conservator Europese keramiek en Denise Campbell is conservator Aziatische keramiek.

Reeks masterclasses

Deze masterclass is één van een reeks masterclasses georganiseerd onder de naam Fan de Souder. Het gaat hierbij over het waarderen van collecties, het verzamelen en vastleggen van kennis en het delen en toegankelijk maken van deze kennis over de collectie. Begin september was er een masterclass georganiseerd over de missie en visie waarbij de vraag centraal stond: Waar ga je als museum voor en welk verschil wil je maken? In het nieuwe jaar zijn nog een aantal masterclasses gepland. Onderwerpen die aan bod komen zijn het waarderen van landbouwgereedschappen, textiel en een workshop over co-waarderen. Kijk voor meer informatie en aanmelden op www.museumfederatiefryslan.nl/vakgebieden/fandesouder

Fan de Souder

Fan de Souder is een project van Stichting Erfgoed & Publiek en Museumfederatie Fryslân. Het project is opgezet om verder te kijken dan alleen de eigen collectie. “Samen met alle musea kunnen we het ‘Verhaal van Fryslân’ vertellen en de eigen Fryske collectie op waarde schatten. Daarom is het belangrijk te weten wat andere musea in huis hebben en welke kennis ze daar over kunnen delen”, aldus Mirjam Pragt, directeur Museumfederatie Fryslân.

Met Fan de Souder wil Museumfederatie Fryslân ontdekken welke prachtige (en minder prachtige) objecten zich in de collectie van Friese musea bevinden. Het doel is ook om een informatienetwerk tussen musea onderling op te zetten, zodat de kennis van en over collecties in Fryslân wordt vergroot en efficiënt kan worden uitgewisseld.