Gezellig druk in de voorjaarsvakantie

28 februari 2014

Tijdens de 13e editie van ‘Help Pake & Beppe de vakantie door’ werden musea en archieven in Fryslân druk bezocht. Museumfederatie Fryslân telde in totaal bijna 16.000 bezoekers. Dit zijn kinderen die samen met hun pake, beppe of andere volwassen begeleider hebben deelgenomen aan de activiteiten in 34 musea en archieven. In de hele provincie en op de eilanden organiseerden de musea en archieven ruim honderd verschillende activiteiten.

Tot dit moment bezochten er 6.600 mensen Natuurmuseum Fryslân in Leeuwarden, die activiteiten organiseert rondom de grutto en in het Fries Scheepvaart Museum waren er 2.000 kinderen en volwassenen in de ban van de piraat. In het Koninklijk Eise Eisinga Planetarium in Franeker deden 900 bezoekers mee aan de activiteiten en ca. 800 in het Modelspoormuseum In Sneek. Ongeveer 620 personen, jong en oud, vermaakten zich in Museum Joure en 480 in Museum De Spitkeet in Harkema. Museum De Spitkeet deed dit jaar voor het eerst mee aan de actie en meldde ‘dat ze een enorm leuke week hebben gehad met veel meer bezoekers dan verwacht’. De activiteitenweek blijft in een behoefte voorzien en staat bekend om de gemoedelijke sfeer die er in de musea en archieven heerst. Verspreid over de hele provincie was er traditiegetrouw in deze week veel bezoek.

Niet alleen kinderen gebruiken de digitale media, maar ook pake’s en beppe’s oriënteren zich op de website (4.800 bezoekers) voor een museumbezoek. Tot dit moment hebben er al ruim 1.000 kinderen deelgenomen aan de wedstrijden. De antwoorden op de rebus, maar ook kleurplaten stromen nog steeds binnen bij Museumfederatie Fryslân.

Museumfederatie Fryslân en de 34 deelnemende instellingen kijken terug op een succesvolle en geslaagde week. De editie 2014 van ‘Help pake en beppe de vakantie door’ trok in totaal iets minder mensen dan het topjaar 2013 (19.000) en had een vergelijkbaar bezoekersaantal als in 2012. De reden hiervan is moeilijk aan te geven omdat bezoekersaantallen altijd schommelingen kennen. Deze editie van ‘Help pake en beppe de vakantie door’ kreeg veel free publicity, maar is vooral door inzet van de museummedewerkers, het team van de Museumfederatie met ondersteuning van vrijwilligers, enkele sponsoren én het gebruik van social media mogelijk gemaakt.