Feestelijke aftrap Museumschatjes

04 oktober 2010

Leeuwarden – 4 oktober t/m 19 november 2010 staat in het teken van Museumschatjes. De feestelijke aftrap van dit project vond maandag plaats in Museum Smallingerland in Drachten.
Samen met de leerlingen uit groep 5 van OBS de Barte, onthulde wethouder cultuur Niske Ketelaar de eerste museumschat op de ‘catwalk’ van Museum Smallingerland. Het geheimzinnige object bleek een Trip te zijn: een houten plankje dat vroeger om de hoeven van paarden ging, zodat zij niet in het veen zouden wegzakken.

Na deze vondst barstte de échte zoektocht los! De eerste museumschatjes van Museum Smallingerland zijn door de leerlingen van De Barte al gevonden. Omdat schatten zoeken nu eenmaal hongerig maakt, stond er uiteraard ook een lekkere verrassing klaar. Een mooie dag dus, die veel goeds belooft voor het project Museumschatjes dat nog tot en met 19 november loopt.

Wilt u met uw klas ook meedoen aan het project en de allergrootste museumschat van Fryslân kiezen? Er is nog lesmateriaal beschikbaar!

Tijdens Museumschatjes ontdekken leerlingen uit groep 3 t/m 6 van basisscholen in Friesland de verborgen schatten uit 29 Friese musea, om daar natuurlijk zelf de mooiste van te kiezen! Een eeuwenoud zwaard, archeologische vondst of juist een kostbaar schilderij of stoere motorfiets? Aan de hand van een kijkwijzer voor groep 3-4 en 5-6, vol praktische opdrachten voor op school en in het museum, worden leerlingen aan het denken gezet door vragen als ‘Waarom is het belangrijk om dingen te bewaren?’ en ‘Wat is een museum?’ Museumschatjes brengt kinderen uit groep 3 t/m 6 in contact met (museaal) erfgoed in hun omgeving.