Buitenactiviteiten in trek tijdens Museumweekend 2011

06 april 2011

Vooral de openluchtmusea waren tevreden over het Museumweekend 2011. Door het mooie weer trok men vooral op zaterdag naar buiten en vaak op de fiets de provincie in. Musea met buitenactiviteiten en een tuin vol bloeiende stinzenplanten waren in erg trek. Op zondagmiddag wisten toch nog een flink aantal mensen de musea in steden te vinden. Museumfederatie Fryslân sprak museummedewerkers uit Leeuwarden, Heerenveen en Drachten die in enkele uren op zondagmiddag nog flink veel bezoekers ontvingen.

In alle 50 deelnemende musea heerste een gezellige sfeer. Er waren vele heel verschillende activiteiten georganiseerd en de bezoekers werden hier en daar daadwerkelijk getrakteerd op koffie met gebak of met een verrassingspakketje.

Uit de overzichten van bezoekersaantallen van de afgelopen jaren die de Museumfederatie bijhoudt blijkt dat het een redelijk museumweekend is geweest. Het wisselende weer, met een zonovergoten zaterdag en een nevelige zondagochten, heeft het totaal aantal bezoekers beïnvloed. Het totaal aantal bezoekers bedraagt dit weekend ruim 15.000. Verreweg de meeste mensen bezochten het Kazemattenmuseum in Kornwerderzand (1.800). In Leeuwaren kwamen 1.220 mensen naar het Natuurmuseum Fryslân, 1.080 naar het Fries Museum/Verzetsmuseum en 1.058 naar het Princessehof. Ook Museum Joure werd zoals ook in de afgelopen jaren door veel mensen bezocht (1.020). Er waren stijgingen van 200% tot 300% in de bezoekersaantallen van de openluchtmusea zoals De Spitkeet in Harkema (645), Laagveenderij museum in Nij Beets (576) en in De Kruithof in Buitenpost (472). Flink veel mensen bezochten het Fries Scheepvaartmuseum (607) om de voortgang van de verbouwing, met de nieuwe gevel, te komen bekijken.

Kortom een museumweekend met de nadruk op de musea met buitenactiviteiten en een behoorlijke drukte op zondagmiddag in de musea in de Friese steden.