Aanmelden BankGiro Loterij Museumprijs 2014

24 juni 2013

Sinds 2007 loven het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij jaarlijks de BankGiro Loterij Museumprijs uit: een prijs van € 100.000. Elk jaar staat de prijs in het teken van een bepaalde categorie. Het Joods Historisch Museum won begin april dit jaar de prijs in de categorie community: het museum dat er het beste in is geslaagd een groep of gemeenschap aan zich te binden. In 2012 mocht Natuurmuseum Fryslân de prijs in ontvangst nemen in de categorie kindermusea.

Categorie 2014

De BankGiro Loterij Museumprijs 2014 gaat naar het natuurhistorisch museum dat er het beste in slaagt zijn collectie op aansprekende wijze aan een breed publiek te presenteren.

Samenwerking Nederlandse Museumvereniging

De Museumprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds bestaat al sinds 1990 en heeft veel aanzien. Tussen het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij bestaat een jarenlange relatie. Beide organisaties hebben als missie cultuur in Nederland te behouden en te bevorderen. Door de krachten te bundelen kon het prijzengeld stijgen naar € 100.000 en werd de prijs bekender bij een breed publiek. Wij denken dat met de BankGiro Loterij Museumprijs een zeer aansprekende competitie in het leven is geroepen, vooral ook omdat wij het publiek actief betrekken bij de musea in Nederland. Daarom participeert de Nederlandse Museumvereniging in het geheel door vooral de communicatie met de musea en de Museumkaarthouders voor onze rekening te nemen.

Procedure, jury en publiek

Musea die voor de prijs in aanmerking willen komen kunnen zich aanmelden vanaf vandaag, 24 juni, tot en met 21 juli 2013. Het Prins Bernhard Cultuurfonds benoemt de jury, waarin een aantal museumdirecteuren zitting heeft. Deze jury nomineert, na bestudering van alle inzendingen, een aantal musea voor deze prijs. Vervolgens kan het publiek in de maand maart 2014 op museumprijs.nl een stem uitbrengen op de genomineerde musea.

Aanmelden tot en met 21 juli 2013

Musea kunnen meedingen naar de prijs door een aanmeldingsformulier in te vullen en die met de gevraagde bijlagen tot en met 21 juli  2013 in te sturen.

Laat deze kans niet liggen!

Als u een natuurhistorische collectie heeft is het voor u een uitgelezen kans mee te dingen naar deze prijs waar een aanzienlijk geldbedrag aan verbonden is.