Wat doen Friese musea online?

Marketing & communicatie

Veel Friese musea laten op een creatieve manier hun museum online zien, geweldig. Wij hebben een overzicht gemaakt van wat Friese musea online doen. Laat je inspireren!

75 jaar vrijheid
Een aantal musea wilden dit seizoen beginnen met een tentoonstelling gewijd aan 75 jaar bevrijding. Museum Dokkum licht via Facebook een aantal voorwerpen uit de tentoonstelling en er werd een video gemaakt over de tentoonstelling. In 2021 is de tentoonstelling ”75 jaar bevrijding Dokkum” echt te zien in het museum. Ook in Grou zou een expositie komen over Grou in oorlogstijd en de bevrijding. De komende weken verschijnen er video’s over verschillende thema’s die aan bod zouden komen tijdens de tentoonstelling. Ook kun je binnenkort digitaal fragmenten bekijken van de tentoonstelling ”oog in oog met oorlog” in het Fries (Verzets)Museum. Samen met TresoarFries Film Archief en Historisch Centrum Leeuwarden laten zij films en foto’s van de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding in Fryslân zien. Verder verschijnt van 11 april t/m 16 april elke dag een dagverslag van dezelfde dag maar dan 75  jaar geleden op de website van Museum Heerenveen.

Virtuele rondleiding
Een fysieke rondleiding in het museum is op het moment helaas niet mogelijk. Gelukkig zijn er veel musea die virtueel een rondleiding geven door het museum. Ieder op zijn eigen manier. Zo kun je via foto’s door de commandopost in Grou van Museum Bescherming Bevolking ”rondlopen”. Weer andere musea maken video’s. Zo geeft directeur Hugo ter Avest van het Hannemahuis virtuele rondleidingen door het museum met telkens een passend thema. En gaat het Nationaal Vlechtmuseum met de camera langs hun huidige expositie en bijzondere museumstukken.  Museum ’t Behouden Huys pakt het weer heel anders aan. Zij plaatsen grappige foto’s van de bewoners van het museum en zij doen mee met de #tussenkunstenquarantaine. Verder gaat het museum de komende weken voorlezen. Ook Museum Tromp’s Huys geeft een andere touch aan het rondleiden. Zij lichten een favoriet van iemand uit die zelf iets over het museumstuk vertelt. En zij plaatsen nog veel meer.

Binnen van de natuur genieten
Op de facebookpagina van Bezoekerscentrum Nationaal Park Schiermonnikoog worden filmpjes gedeeld van de prachtige natuur op Schiermonnikoog. De noordwester op Vlieland deelt filmpjes van geplande excursies die niet doorgingen. Zo krijg je toch een korte blik op zo’n excursie.

Voor Kinderen
Het Fries Scheepvaart Museum maakte vanuit het kindermuseum speciaal een nieuwsbrief voor kinderen die nu niet naar school kunnen. De nieuwsbrief staat boordevol activiteiten en verschijnt voorlopig elke week online. Ook het Natuurmuseum Fryslân heeft van alles opgezet voor kinderen. Zo hebben zij thuis bekijken, waarde collectie wordt uitgelicht. Ook kun je thuis ontdekken, hier kijk je mee met de dierenverzorger van de expositie GIF. En natuurlijk kun je ook thuis doen, waar je zelf je eigen GIF expo kan maken. En nu is er ook ’thuis op avontuur: GIF in je achtertuin’ waar medewerkers in hun eigen tuin op zoek gaan naar giftige planten en dieren. Bestaat dat?

Ook deze musea doen een greep in hun collectie en zijn actief aan het posten op Facebook!

Amelander Musea – Video’s van exposities
Fries Museum – Voorwerpen en verhalen uit de collectie, binnenkort digitale rondleidingen
Fries Scheepvaart Museum – Voorwerpen en verhalen uit de collectie
Gysbert Japicxhûs –  Museumstukken uitgelicht
Historisch Centrum Leeuwarden – Veel informatie en vermaak op website (beeldbank, archief)
Jopie Huisman Museum – Jopiekwis!
Keramiekmuseum Princessehof – Greep uit de collectie, spannende zinkverhalen en doe-het-zelf
Koninklijk Eise Eisinga Planetarium – Thuisonderwijs
Mar en klif
Museum Belvédère – Kunst kijken en Raad de plaat
Museum dr8888 – Elke vrijdag een nieuwe kunstzinnige opdracht voor jong en oud
Museum Heerenveen – Collectiepuzzel en thuisblijf-vermaak
Museum Hindeloopen – Voorwerpen en verhalen uit de collectie en doe-opsdrachten
Museum Joure – Voorwerpen en verhalen uit de collectie, elke dinsdag is het Douwe Egberts Dinsdag; dit wordt doorgezet.
Museum Martena – Voorwerpen en verhalen uit de collectie
Poptaslot – Foto’s van het slot en omgeving