Tips voor een aantrekkelijk Facebookbericht

Marketing & communicatie

Door: Eelco Kersloot

Facebook mag je gerust een must voor elk museum noemen. Waarom? Omdat het nog altijd het grootste sociale medium is en veel volwassen gebruikers heeft. Ook veel 50’ers; de voornaamste doelgroep voor veel musea. Daarbij komt dat Facebook veel mogelijkheden biedt om gericht te adverteren. In dit artikel geef ik tips voor de vorm van een Facebookbericht. 

Zo maak je een aantrekkelijke post

  1. Gebruik altijd beeld

Gebruik bij je bericht altijd een foto, video of ‘visual’ (meer over het maken van visuals bij tip 7). Facebookgebruikers scrollen door hun tijdlijn, ze scannen posts. Beeld valt op, enkel tekst niet.

  1. Houd tekstjes kort en bondig
    Lange teksten zijn niet aantrekkelijk. Het tekstje bij je bericht mag best langer zijn dan een alinea, maar houd het beperkt. Wil je veel vertellen? Zet dan het volledige bericht op je website en plaats een link in je Facebookbericht. Dit zorgt ook voor meer websitebezoekers.
  2. Breng structuur aan in tekstjes

Zie de tekst van je Facebookbericht als een mini-artikeltje, dus maak ook hiervoor een titel en alinea’s (van maximaal 4 regels).

  1. Overdrijf niet met hoofdletters en leestekens 

Net als in andere teksten.

  1. Zet emoticons is, maar wel met mate

Emoticons verhogen de attentiewaarde – zeker van de titel – maar overdrijf niet. Houd het op maximaal 3 emoticons in je tekstje. Te veel emoticons maken een tekst kinderachtig en minder leesbaar.  

  1. Tag relevante Facebookpagina’s 

Wil je jouw bericht laten opvallen bij andere Facebookpagina’s, bijvoorbeeld de pagina van het dorp of de lokale krant? Tag deze dan onderaan je bericht. Taggen doe je met het apenstaartje (@) waarachter je de naam van de betreffende pagina typt. Facebook geeft je vervolgens suggesties waaruit je kunt kiezen. Sommige pagina’s zijn niet ‘tagbaar’ (dit kun je zo instellen). Beheerders van getagde pagina’s krijgen een melding. Wanneer zij het bericht delen op hun pagina, dan vergroot dat het bereik aanzienlijk. 

  1. ‘Shop’ een specifieke vraag of oproep in de afbeelding (visual maken)

Soms wil je een vraag stellen of oproep doen aan je volgers. Om deze op te laten vallen is het slim deze te verwerken in je afbeelding. Tekst verwerken in een afbeelding kan met Photoshop. Maar ben je daar niet in thuis, gebruik dan de gratis online tool Canva. Het programma werkt intuïtief (klikken en slepen) en is veel makkelijker dan Photoshop. 

Wist je dat je ‘likers’ van een bericht kunt uitnodigen voor je pagina?

Mensen die een bericht liken, maar de museumpagina nog niet, kun je uitnodigen om ook de pagina te liken. Dit vraagt even om een handigheidje:

  1. Klik op het aantal ‘likes’ bij je bericht. Deze vind je naast het like-icoontje.
  2. Klik op ‘uitnodigen’ om een persoon uit te nodigen om je pagina te liken. Deze persoon krijgt vervolgens automatisch een uitnodiging namens de pagina, niet namens jou als persoon.

 

Succes met je Facebookberichten.

Heb je vragen, bel of mail me gerust. 

Eelco Kersloot

Marketing- en communicatieadviseur

 

Background vector created by freepik – www.freepik.com