Online campagne Museumkids : 20 april t/m 10 mei

Marketing & communicatie Publiek en Educatie

Door: Museumcontact

Online campagne Museumkids 20 april t/m 10 mei:
kinderen maken thuis een vlog over jullie pronkstuk

Tikkit Talks Challenge
In het kort: we roepen kinderen t/m 12 jaar op om thuis zelf een vlog te maken over een pronkstuk van een museum.

Hoe kun je als museum meedoen?
Als museum met ‘kidsproof’ certificaat doe je automatisch mee. Lees in de laatste alinea hoe je mee kan doen als je geen ‘kidsproof’ certificaat hebt. Van de 60 kidsproof musea hebben we hun gouden pronkstuk (van de Nationale Museumweek site) al op de Museumkids landkaart gezet. Kinderen kunnen uit deze lijst een pronkstuk uit kiezen, en een vlog maken over het pronkstuk.

Zo wijzig je de informatie over je pronkstuk
Echter, het is natuurlijk extra leuk als er leuke of grappige info over het pronkstuk op Museumkids staat, speciaal voor kinderen t/m 12 jaar. Daarom kun je de tekst over je pronkstuk aanpassen via het Museumkids dashboard. Vraag een inlog aan via info@museumkids.nl.

Wat voor info kun je bij je pronkstuk zetten?
1. Een video van een museummedewerker met uitleg over het pronkstuk is natuurlijk het allerleukst. Link naar de video in de tekst.
2. Tekst met leuke of grappige info voor kinderen over het pronkstuk. Of link naar je website voor meer informatie.
3. Extra leuk: een mailadres toevoegen zodat kinderen een vraag kunnen stellen over het pronkstuk.

Extra uitleg Tikkit Talks
Op Museumkids.nl kiezen kinderen een pronkstuk uit. Vervolgens vinden ze informatie over dit pronkstuk. Ze krijgen tips om een video te maken van max 5. minuten en deze in te zenden via Museumkids.nl. Prijs: kinderen t/m 12 jaar maken kans op een VIP bezoek in een museum. Optioneel krijgen ze ook een verfilming van hun Tikkit Talk in het museum.

Zichtbaarheid
Roep kinderen via social media of je nieuwsbrief op om een vlog te maken over jullie pronkstuk. Inzenden kan via: www.museumkids.nl/tikkit-talks-inzenden
Wij gaan de Tikkit Talks aanjagen en tonen via onze Museumtips (naar 900.000 kaarthouders), Museumkids kanalen en de Nationale Museumweek site. Daarnaast zal er van 20-26 april elke dag een Nationale Museumweek uitzending worden gehouden waarin de Tikkit Talks worden getoond.

Geen kidsproof museum?
Geen probleem, ook zonder kidsproof certificaat kun je nu meedoen met de online Tikkit Talks. Upload zelf het pronkstuk van jouw museum via het Museumkids dashboard. Vink de categorie ‘Pronkstuk’ aan en voeg leuke informatie voor kinderen aan. Een dashboard inlog vraag je aan via info@museumkids.nl.

Vragen?
Als je een vraag hebt, dan kan je natuurlijk altijd even mailen naar info@museumkids.nl

Tips voor kinderen thuis: https://www.museumkids.nl/visit?acties=tip-voor-thuis

van Museumcontact