Nationale Museumweek: Pronkstukken van Friese Musea Digitaal

Marketing & communicatie

Ontdek ons echte goud, digitaal!

De Nationale Museumweek is weer van start. Een digitale Museumweek weliswaar, maar juist dat maakt de Museumweek van 2020 uniek.

De editie van 2020 brengt een ode aan 75 jaar culturele vrijheid, in de vorm van een digitaal Gouden Pronkstuk. Bewonder vanuit huis meer dan 400 pronkstukken van musea in heel Nederland. Ga online op ontdekkingstocht door musea, luister de mooiste verhalen over kunst en erfgoed en bekijk de #OnsEchteGoud video-uitzendingen.

Wat doen Friese Musea?

Ook Friese musea doen volop mee. Ze laten maar liefst 30 prachtige pronkstukken zien.

Diverse Friese musea organiseren een virtuele tentoonstelling in de Museumweek. Een greep uit de initiatieven:

Het Eise Eisinga Planetarium in de Tweede wereldoorlog
Hoe doorstond het Koninklijk Eise Eisinga Planetarium de tweede wereldoorlog? Tijdens de oorlog was het Planetarium gewoon open. In de gastenboeken zie je af en toe groepjes Duitse soldaten staan. En naarmate de oorlog vordert komen bezoekers steeds meer uit de omgeving. Op 15 april 1945 geen namen van bezoekers maar wel een enthousiaste conservator. Je kunt ook een virtuele tour door het museum doen.

Museum Joure – Conservator ontleedt bijzonder servies
Conservator Margreet van der Zee ontleedt tijdens de Nationale Museumweek een bijzonder servies met dorpsgezichten. elke dag verschijnt er een nieuwe deel. Kijk op de website.

Fries Museum – Vrijheidsverhalen
Ook het Fries Museum doet mee aan de online ode aan 75 jaar vrijheid. Elke dag licht het Fries museum een voorwerp, foto of verhaal uit wat te maken heeft met vrijheid op Facebook. Op de website worden alle vrijheidsverhalen verzameld.

Museum ’t Behouden Huys – Bijzondere Terschellinger verhalen
Elke week leest Richard van der Veen een een grappig, ontroerend, of bloedstollend Terschellinger verhaal voor. Speciaal voor deze week leest hij een prachtig verhaal voor over de oorlog en bevrijding op Terschelling. Woensdag 22 april verschijnt het verhaal op Youtube.

Fries Scheepvaart Museum viert de vrijheid
Volg op Facebook de virtuele tentoonstelling over de bevrijding van Sneek. Lees de verhalen en bekijk foto’s gemaakt tijdens dit stukje geschiedenis.