Facebook-berichten op Instagram plaatsen, en omgekeerd – Kan dat?

Marketing & communicatie

Veel musea hebben inmiddels naast Facebook ook Instagram. Een goede ontwikkeling. Tijdens workshops, maar ook per mail krijg ik regelmatig de vraag of en hoe je eenvoudig berichten plaatst op beide. Kun je bijvoorbeeld Instagram-posts maken op je pc? En kun je berichten van het ene op het andere medium zetten, al dan niet geautomatiseerd? In deze blog leg ik uit hoe de vork – op dit moment – in de steel zit.

Door: Eelco Kersloot

Instagram is van Facebook. Dat zorgt ervoor dat je veel van beide media kunt beheren vanaf één plek. Zo kun je advertenties voor zowel Facebook als Instagram maken vanuit Facebook Advertentiebeheer en kun je content maken vanuit de Facebook Creator Studio (Studio voor Makers). Op die laatstgenoemde ga ik dieper in.

Facebook Creator Studio

In Facebook Creator Studio kun je content van zowel Facebook als Instagram maken en beheren. Het gaat om alle typen content, behalve stories. Voor je aan de slag gaat met Creator Studio is het belangrijk dat je beheerder bent van de Facebook-pagina van het museum en dat deze is gekoppeld aan het Instagram-account van het museum (lees hier over koppelen).

Kun je Instagram-posts maken op je pc of laptop?

Ja dat kan. Namelijk via – je raadt het al – de Creator Studio.

Een Instagram-post maken in Creator Studio
> Ga naar Facebook Creator Studio
> Klik bovenaan op het Instagram-icoon (naast het Facebook-icoon)
> Klik linksboven op ‘bericht maken’ en daarna op ‘Instagram overzicht’
> Je kunt nu een tekstje maken en een locatie toevoegen
> Vervolgens kun (lees: moet) je een foto of video toevoegen via de blauwe link ‘inhoud toevoegen’.

Je hebt nu 2 interessante opties:

1. Klik je op ‘Via bestandsupload’, dan haal je een foto/video van je pc en kun je onderaan eventueel ‘Op Facebook plaatsen’ aanvinken. Zo kun je dus een Instagram-post óók direct op Facebook plaatsen. In de Instagram-app op je telefoon heb je eveneens de optie om je Insta-post ook direct op Facebook te plaatsen.
  2. Klik je op ‘Via Facebook-pagina’ dan kun je kiezen uit gepubliceerde Facebook-foto’s en -video’s. Zo kun je dus content van Facebook op Instagram zetten. Een beetje verwarrend: de foto’s die Facebook genereert bij een link worden ook getoond in het overzicht, maar je kunt ze niet selecteren.

> Met het pijltje rechtsonder kun je het bericht tenslotte inplannen of direct publiceren.

Een Facebook-post maken in Creator Studio
Een Facebook-post maken gaat op praktisch dezelfde wijze. Klik eerst op het Facebook-icoon bovenaan en vervolgens op ‘bericht maken’.

Nu zou je verwachten dat je het Facebook-bericht dat je aanmaakt ook direct kunt plaatsen op Instagram. Gek genoeg kan dit (nog) niet. Er is geen checkbox ‘Op Instagram plaatsen’, zoals omgekeerd wel het geval is. Je Facebook-foto of -video toch op Instagram plaatsen? Dan heb je twee opties:

1. Facebook-publicatietools gebruiken (lees hier hoe je daar komt). In deze omgeving kun je de optie Instagram aanvinken.
  2. Is het Facebook-bericht al gepubliceerd? Dan kun je optie 2 uit de vorige paragraaf volgen. Volg je het nog?

Kun je Facebook- en Instagram-posts geautomatiseerd doorplaatsen – en moet je dat willen?

Geautomatiseerd Instagram-posts doorplaatsen op Facebook?
Dit kan. Hiervoor moet je in de Instagram-app (dus op mobiel) je Facebook account koppelen. Je leest hier hoe je dat doet.

Geautomatiseerd Facebook-posts doorplaatsen op Instagram?
Dit is niet mogelijk, omdat een Insta-post beeld móet bevatten – en een Facebook-post ook enkel tekst kán bevatten.

Moet je dit willen?
Zolang er social media bestaan, bestaat de behoefte voor automatisch doorplaatsen van content. Vraag is echter of je dit moet willen als organisatie. Voor Facebook naar bijvoorbeeld Twitter is het antwoord helder: Nee. Iedereen kent de afgebroken tweets die vanuit Facebook doorgeplaatst worden; je hebt er niks aan en het oogt slordig.

Bij Facebook en Instagram ligt het genuanceerder, want deze media lijken iets meer op elkaar. Bovendien hebben we hierboven gezien dat je alleen Instagram-posts automatisch kunt doorplaatsen naar Facebook, en niet andersom. Ik vind dat het automatisch doorplaatsen van Instagram-posts naar Facebook prima kan, omdat het geen ‘halffabricaten’ oplevert op Facebook. Andersom zou een heel ander verhaal zijn.

Wat ik je nu zou aanraden

Voor nu zou ik je aanraden om te experimenteren met Facebook Creator Studio. Het is een overzichtelijke tool met veel opties. En ik verwacht dat de onvolmaaktheden er nog wel uit gaan.

Veel plezier met experimenteren en succes met het maken van posts.

Heb je vragen, bel of mail me gerust.

Eelco Kersloot
Marketing- en communicatieadviseur