Tentoonstelling BOWE vanaf 17 juni te zien in Museum Martena in Franeker

17 juni 2023 107 dagen

Bowe Roodbergen brengt het minimalisme naar Museum Martena in Franeker

Franeker – De stilte hoorbaar maken. Zo typeert kunstenaar Bowe Roodbergen de essentie van zijn werk. Op zaterdag 17 juni opent de nieuwe tentoonstelling BOWE in Museum Martena. Een collectie van minimalistische kunst, variërend van lichtobjecten tot grafisch werk in zwarten en witten, met hier en daar een vleugje kleur.  De inspiratie voor zijn werk vindt hij dichtbij huis: op het Friese platteland.

Bowe’s fascinatie voor rust, stilte en schoonheid van het weidse Friese landschap vormen in zijn werk de rode draad. En dat is niet zomaar, want zowel zijn geboortedorp Grou als zijn huidige woon- en werkplaats aan de Nieuwebildtdijk, een voormalige zeedijk boven St. Annaparochie, worden omgeven door een uitgestrekt vlak landschap waar grote delen van het jaar de stilte heerst.

“Waar de oorsprong van mijn werk ligt? Daar moest ik over nadenken. Ooit fotografeerde ik. Geen kleur, maar zwart-wit. Eén stap verwijderd van de werkelijkheid. Ik leerde te kijken, te zoeken naar waar het nu eigenlijk om gaat. En gaandeweg werden de beelden steeds kaler, werden teruggebracht naar vlakken en lijnen. En dat bleef, ook in mijn latere werk.”

Bowe Roodbergen maakt werken op papier, lampen en andere objecten. Hij werkt met natuurlijke materialen, variërend van papier en stof tot staal en hout. Kenmerkend voor zijn werk is de subtiliteit, het oog voor detail en de perfectie waarmee hij zijn creaties gestalte geeft. Door minimale en subtiele ingrepen weet hij op speelse wijze tot avontuurlijke creaties te komen die op de grens balanceren van gebruiksvoorwerp en beeldhouwwerk.

BOWE is van 17 juni tot 1 oktober te zien in Museum Martena in Franeker.