VOORBEELDEN: Hoe motiveer je publiek om straks weer naar het museum te gaan?

Bedrijfsvoering Marketing & communicatie

Musea zijn gesloten, toch kun je online in contact blijven met jouw publiek. Rijst de vraag: hoe motiveer je het publiek om straks weer naar jouw museum te gaan en hoe kun je zelfs nu al wat inkomsten genereren? Wij hebben een aantal voorbeelden op een rij gezet. Aan jullie om er inspiratie uit te halen.

1. Winactie – De Jopie Kwis

Het Jopie Huisman museum in Workum stelt vrijwel dagelijks tijdens de ‘coronasluiting’ een vraag aan hun volgers op Facebook. Uit alle antwoorden wordt een winnaar gekozen. Diegene wint twee museumtickets voor in de toekomst. Daartegenover staat dat men gestimuleerd wordt om naar het museum te komen, iemand mee te nemen (wellicht meerdere), mond-tot-mond reclame te maken en/of een aankoop te doen in de museumwinkel of horecagelegenheid.

2. Entreekaartjes in de voorverkoop – Museum Kaap Skil

Na de sluiting van horecagelegenheden wegens het coronavirus, kwamen veel gelegenheden met de mogelijkheid om alvast een dinerbon aan te schaffen voor in de toekomst. Museum Kaap Skil op Texel besloot om alvast entreekaartjes te verkopen die geldig zijn voor heel 2020.

3. ‘Corona-collectie’ – Haags Historisch Museum

Het Haags Historisch Museum wil graag het stukje geschiedenis dat zich nu afspeelt (in hun stad), vastleggen voor toekomstige generaties. Zij riepen Hagenezen op om foto’s, verhalen en voorwerpen met hen te delen voor een online collectie. Wellicht komt er in de toekomst een fysieke tentoonstelling.

4. Kaartje sturen?

Heb je ansichtkaarten van museumstukken uit jouw museum? Vraag mensen via social media of zij tegen een klein bedrag een kaart willen ontvangen van een museumstuk, met achterop een verhaal of bijschrift van het stuk. Liefst persoonlijk, Daag de ontvangers uit om het stuk ook in het echt te bekijken wanneer dat weer kan.

5. Artikelen museumwinkel

De artikelen die normaal in de museumwinkel verkocht worden, kunnen ook online verkocht worden. Hier heb je geen webshop voor nodig. Plaats bijvoorbeeld een bericht op Facebook met artikelen uit de museumwinkel en vraag geïnteresseerden een messenger-bericht te sturen. Afrekenen kan door het geld (eerst) over te laten maken, via een betaalverzoek of later aan de kassa.

Extra artikel via Museumcontact: De kunst van het online ontroeren: een spoedcursus

Afbeelding van Peggy und Marco Lachmann-Anke via Pixabay