Ruim 17.000 bezoekers bij ‘Help Pake & Beppe de Vakantie door’

06 maart 2018

Tijdens de voorjaarsvakantie van het noorden is de 17e editie van ‘Help pake en beppe de vakantie door!’ georganiseerd door Museumfederatie Fryslân en de deelnemende instellingen. Een recordaantal musea (39!) en archieven opende hun deuren en organiseerden leuke en leerzame activiteiten voor jong en oud. Totaal hebben ruim 17.000 kinderen deze week samen met hun pake en beppe de deelnemende instellingen bezocht.

Museumfederatie Fryslân en de 39 deelnemende instellingen kijken terug op een succesvolle week met veel promotie voor de musea in Fryslân! Het thema dit jaar was Typisch Fries! Met reedride (schaatsen), ijspret en Friese activiteiten in de musea is het een echte typisch Friese week geworden. Musea verspreid over de hele provincie en Waddeneilanden gaven een eigen invulling aan het thema in de ca. zeventig activiteiten die georganiseerd werden. Van Elfstedenspeurtochten tot het knutselen van Friese superhelden en van lekker beppe; sûkerbole! tot het zwaardvechten met een viking.

Traditioneel trok het Natuurmuseum Fryslân de meeste bezoekers: ruim 5.000, maar ook het Fries Scheepvaartmuseum (1.515 bezoekers), het Nationaal Modelspoormuseum (1.450) en het Eise Eisinga Planetarium (1.300) trokken veel bezoek. Daarnaast heeft museum Belvédère dit jaar voor het eerst deelgenomen en trok met hun activiteiten ruim 1.700 bezoekers.

‘Help pake en beppe de vakantie door!’ wordt langzaam maar zeker een ware Friese traditie. Ieder jaar geniet de activiteitenweek veel belangstelling van kinderen en volwassenen. Het succes van de week blijkt ook uit het enthousiasme van de musea. Dit jaar trokken een aantal musea de activiteitenweek zelfs door in het aansluitende weekend. Lisette Zwerver van Museumfederatie Fryslân over de kracht van het concept: “De week sluit heel mooi aan bij de interesses van zowel kinderen als volwassenen. Er is voor ieder wat wils. De activiteiten zijn toegespitst op kinderen, maar ook voor pake en beppe of heit en mem zijn ze leuk. Daarnaast zijn de vaste collecties en activiteiten van de musea natuurlijk óók de moeite waard. Dat maakt het voor ouders en grootouders, kinderen en kleinkinderen een perfect uitje in de voorjaarsvakantie.”