Museumregistratie voor Warkums Erfskip!

08 oktober 2015

Museum Warkums Erfskip in Workum heeft het keurmerk van een geregistreerd museum behaald! Zij zijn daardoor ingeschreven als een officieel geregistreerd museum in het Nederlands Museumregister.

Er is door het bestuur hard gewerkt om het keurmerk te behalen. Op 3 september 2014 werd de intentieovereenkomst museumregistratie tussen de gemeente Súdwest Fryslân en Museum Warkums Erfskip ondertekend.
Eind maart 2015 is de aanvraag ingediend bij het Museumregister, waarop in de maand juni de audit volgde. Voor deze aanvraag zijn veel plannen en processen beschreven zoals een beleidsplan, calamiteitenplan, collectieregistratie en de herinrichtingsplannen voor het museum: “Vanuit de Waag, beleef je Workum!”. Zij zijn dan ook trots dat ze dit keurmerk hebben weten te behalen, daarnaast is het voor het bestuur een geweldige stimulans om enthousiast door te gaan met de herinrichtingsplannen!

In de provincie Fryslân zijn op dit moment ongeveer 41 musea geregistreerd.

Het doel van het keurmerk Nederlands Museumregister is het zichtbaar maken, bewaken en verbeteren van de kwaliteit van de Nederlandse musea en daarmee het verantwoorde beheer van het culturele erfgoed. Musea die aan de basiseisen voldoen (zoals museumbeleid, financieel beheer, collectievorming, publieksbegeleiding en de deskundigheid van de medewerkers), ontvangen het predicaat geregistreerd museum en worden opgenomen in het Museumregister.

De geregistreerde musea in Nederland zijn te herkennen aan schildje van het Museumregister, dat voor de bezoeker van het museum op een duidelijke plaats zichtbaar is.

Complete lijst geregistreerde museaMuseumregister Nederland