Douwe en Dirkje, jong in 1910

12 maart 2010

‘Op stap met Douwe en Dirkje, jong in 1910’ is een educatieproject voor groep 5 t/m 8 van de basisschool. Het speelt zich af op school en in diverse musea op de Friese waddeneilanden.

Uniek aan dit project is de samenwerking tussen de Friese waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Dankzij deze samenwerking hebben docenten de beschikking over 4 leskoffers die samen een deel van de eilander geschiedenis omvatten.

De uitwerking van het project ligt in handen van Museumfederatie Fryslân. Met dit project is het voor scholen mogelijk om de voorbereiding op school uit te voeren terwijl het museumbezoek en de verwerkingslessen op een eiland plaatsvinden. In het project staan de twee (fictieve) kinderen Douwe en Dirkje centraal, die aan het begin van de 20e eeuw op een eiland leefden. Aan de hand van een leskoffer vol lesmaterialen maken de leerlingen op school kennis met het leven van deze twee kinderen.

De leskoffer is gevuld met oude prentenboeken, voorleesverhalen, een ouderwets ganzenbord, een tijdbalk, oude foto’s en nog veel meer. Kern van het project is een museumbezoek op het eiland waarbij kinderen teruggaan in de tijd en meer te weten komen over de eilander geschiedenis begin 20e eeuw. Zo kunnen de leerlingen bijvoorbeeld netten boeten, sop kloppen, mutsen plooien, wecken of een kachel aansteken met toa’d. Veel van de activiteiten zijn toegespitst op de eilander situatie.

De website bij Douwe en Dirkje, jong in 1910 is nu online. Docenten uit het primair onderwijs kunnen hier terecht om dit project alvast te reserveren voor een werkweek of schoolreis. Het is tevens mogelijk om vanaf de website een complete docentenhandleiding met voorbereidende lessen te downloaden.

‘Op stap met Douwe en Dirkje, jong in 1910’ is ontwikkeld door Museumfederatie Fryslân i.s.m. de Friese waddeneilanden.