Dodenherdenking in het Kazemattenmuseum

01 mei 2017

Indrukwekkende dodenherdenking op Kornwerderzand.

Adoptie Monument door Johan Willem Frisoschool uit Leeuwarden.

Op 4 mei vindt de jaarlijkse dodenherdenking in het Kazemattenmuseum plaats. De herdenking zal vanaf 18.00 uur plaatsvinden bij de drie monumenten.
Bij de monumenten worden kransen gelegd, waarna er gelegenheid is tot het leggen van bloemen.

Het monument voor de gevallenen in de Wonsstelling wordt vanaf deze herdenking geadopteerd door de Johan Willem Frisoschool uit Leeuwarden.
In het Kazemattenmuseum wordt prominent aandacht besteed aan soldaat Gerrit Kaspersma die op 19 jarige leeftijd sneuvelde in de Wonsstelling.
De Johan Willem Frisoschool is de basisschool waar Gerrit Kaspersma enkele van zijn schooljaren heeft doorgebracht.
Vertegenwoordigers van de school zullen aanwezig zijn om bloemen te leggen.

Een detachement van het 44e Painfbat Reg. Johan Willem Friso, o.l.v. Luitenant Ralph Kiks zal een erewacht vormen, terwijl tamboers en pijpers van de Koninklijke Marinierskapel de herdenking muzikaal zullen begeleiden.
De overdenking zal worden uitgesproken door ds. Flora Visser.

Ieder jaar kiest het Nationaal Comité 4 en 5 mei een thema dat als rode draad door de activiteiten op 4 en 5 mei loopt. Het Jaarthema inspireert om herdenken en vieren aan elkaar te verbinden en de historische gebeurtenissen in verband te brengen met de actualiteit wereldwijd.
De komende jaren doet het Nationaal Comité een appel op iedereen om zich in te zetten voor de waarde van vrijheid. Dit doet het comité onder de noemer “Geef vrijheid door”.

Aansluitend op de herdenking te Kornwerderzand zullen te Makkum de gevallenen worden herdacht in een stille tocht en de herdenkingsbijeenkomst.
Deelnemers voor deze stille tocht dienen zich rond 19.00 uur te verzamelen op de Ds. L. Touwenlaan te Makkum, ter hoogte van de St. Martinusschool.

N.B. Wij raden bezoekers met klem aan om te parkeren op de parkeerplaats en via de trappen naar het museum te gaan of als men slecht ter been is via Breezandijk te rijden en dan voor de brug af te slaan naar het museum.