Masterclass familievriendelijk de weg vinden

Op vrijdagmiddag 20 juni 2015 organiseren VSC (netwerk van wetenschapsmusea en science centra) en Familiemusea een Masterclass Familievriendelijk de weg vinden. Wetenschap en techniek dichtbij brengen, uitleggen en toepasbaar maken voor een groot publiek, dat is de missie van de VSC en haar leden. Het VSC-netwerk laat kinderen en hun (groot)ouders graag ervaren hoe inspirerend het is om dingen te leren over de wereld om hen heen. Het doel van Familiemusea is om families een onvergetelijke dag in het museum te bezorgen. Familiemusea doet dat door musea te helpen bij het verbeteren van hun dienstverlening aan families.

Twee jaar geleden schreef Familiemusea het handboek Een familievriendelijke museum, op uitnodiging van de VSC. Die samenwerking smaakte naar meer en krijgt nu een vervolg met het aanvullend katern Familievriendelijk de weg vinden dat Familiemusea schreef met Brigit Hoogenberk (Industrial Design Engineer).

Familievriendelijk de weg vinden gaat over het proces van het zoeken en vinden van de weg, ook wel ‘wayfinding’ genoemd. Wayfinding is een complex proces. Het heeft niet alleen te maken met het oriënteren in een vreemd gebouw en het begrijpen van de (visuele) communicatie die de bezoeker de weg wijst. Wayfinding in een museum gaat ook over het plannen van het bezoek en het organiseren van de dag. Als het wayfindigsproces soepel verloopt, voelen bezoekers zich welkom en op hun gemak. Ze komen dan graag bij je over de vloer. Een goed bewegwijzeringssysteem helpt de bezoeker daarbij, maar er komt meer bij kijken dan alleen het plaatsen van pijlen en bordjes. Bij het ontwikkelen van een familievriendelijk bewegwijzeringssysteem, moet je je inleven in je bezoeker en rekening houden met de noden en wensen van families. Daarbij is het goed om voor ogen te houden dat families naar het museum komen voor een fijne gezamenlijke ervaring. Maar hoe maak je het bewegwijzeringssysteem familievriendelijk? Waar begin je? En wie is er allemaal verantwoordelijk voor in je museum?

Deze inspirerende masterclass is bedoeld voor alle museummedewerkers die met families te maken hebben. Dwars door de hele organisatie. Opgeven voor de masterclass kan via onderstaande mail. Ben je geïnteresseerd maar kun je deze dag niet? Meld het dan ook. Bij genoeg aanmeldingen wordt in de nazomer nog een masterclass georganiseerd.

13.15 Inloop met koffie/thee
13.30 Start
Welkom door Marjelle van Hoor, VSC_Netwerk van wetenschapsmusea en science centra
Teylers Museum licht hun bewegwijzeringssysteem toe